PRISER

Vardag / 2 Kommentarer / 2011-09-25, 22:36:54
Porträttfotografering från 750 kr och uppåt.
Bröllopsfotografering från 1500 kr och uppåt.
Barnfotografering från 750 kr och uppåt.


/ Detta är priserna en tjej som har eget fotoföretag tar för att fota.
Jag tänker försöka ta 300kr för porträttfotografering och 300kr för barnporträtt!

Bröllop vet jag inte riktigt än vad jag ska ta, då jag ej fotat i kyrka förut. Hur tycker ni detta låter ?
Dom 300kr går till bensin dit jag åker, tiden det tar för att fota och sedan all den tid framför datorn som det tar med redigering. Man får högupplösta bilder och ca 100 st som du inte ens behöver betala för i stort sätt :)

Och kravet jag har är att om du använder bilderna jag fotat får du inte redigera om dom och du måste också skriva vem som tagit bilden, vart du än lägger upp dom.

Men usch det är svårt med det här med priser vad man törs ta.
Jag känner inte att mina bilder kanske är värd det här, och att jag är för dålig fotograf, om jag ens kan kalla mig det..

Men samtidigt så är det många som börjat fråga, och jag kan inte bara göra det gratis.
Det kostar ju massor för mig att sitta och åka runt osv. Och jag tycker iaf att det är rätt bra pris med tanke på att man får en hel del bilder och jag har gått en del olika kurser jag tänkte skriva ner sen.
Så jag har lite koll på vad jag gör iaf ;)

Kommentarer
Erik:

De jag känner som jobbar som fotografer tar oftast minst 200kr i timmen.

2011-09-26, 07:20:29
Fotograf Viktoria Wigenstam:

Sv: Tack vad glad jag blir :)



Det här kanske kan hjälpa med prissättning, kommer från sff.



Nivå 1 - amatörfotograf utan företag

Du: Fotar på fritiden och är väl bekant med begrepp som slutartid, bländare och ISO. Du har viss kunskap om ljussättning och objektiv och har fotat minst 10 porträttfotograferingar.

Du fotar mest gratis och dom få betaljobb du gör anmäler du seperat i deklarationen.

Timpris: 350 kr

Högupplösta digitala bilder: 70 kr/bild

Fler än 20 st: 50 kr/bild

Lågupplösta digitala bilder: 50 kr/bild

Fler än 20 st: 40 kr/bild



Nivå 2 - amatörfotograf med företag

Du: Fotar på fritiden eller på deltid och är väl bekant med begrepp som slutartid, bländare och ISO. Du har viss kunskap om ljussättning och objektiv och har fotat minst 10 porträttfotograferingar.

Du har ett registrerat företag där du fakturerar dina kunder för fotograferingar.

Timpris: 700 kr

Högupplösta digitala bilder: 150 kr/bild

Fler än 20 st: 80 kr/bild

Lågupplösta digitala bilder: 80 kr/bild

Fler än 20 st: 60 kr/bild



Nivå 3 - semiprofessionell eller professionell

Du: Fotar mer än halvtid och försörjer dig delvis eller helt på att fotografera.

Har stor kunskap om kameran, ljussättning och objektiv och har gjort en större mängd porträttfotograferingar.

Svenska Fotografers Förbund (som det är jättebra att vara medlem i oavsett!) har en jättebra prisguide för fotografer för olika ändamål, b.la bröllop.

Timpris: 1000 kr

Högupplösta digitala bilder: 750 kr/bild

Fler än 25 st. 200 kr/bild

2011-09-26, 12:28:00 / Blogg: http://viccivicci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback